Alf Bjerckes vei 22 er et industribygg som ligger mellom Alna jernbanestasjon og Vollebekk T-banestasjon i Oslo. Prosjektet hadde som mål å skape en ny type industribygg, med store ambisjoner for miljømessige, sosiale og funksjonelle aspekter.
Oppdragsgiver: Alf Bjerckes vei 22-26 AS
Oppdrag: Fra tidligfase til gjennomføring
Samarbeid: Nordic Office of Architecture
Utmerkelser:
Det nye hovedkontoret til MOTEK tok mål av seg til å bli Norges grønneste logistikkbygg med store miljømessige, sosiale og funksjonelle ambisjoner. Den store bygningsmassen er plassert med hensyn til lokale forbindelser fremfor å utgjøre en barriere. Samtidig tar anlegget hensyn til besøkendes tilgjengelighet, de ansattes trivsel, benytter sirkulære løsninger og styrker grønnstrukturen i området. Prosjektet er sertifisert BREEAM-NOR Excellent.
Hovedkontoret og distribusjonslageret ligger i et oppstykket logistikkområde nederst i Groruddalen, mellom Alna jernbanestopp og Vollebekk T-banestopp. Riving av eksisterende bygg på tomten muliggjorde en fremtidig kobling for fotgjengere mellom disse to kollektivknutepunktene. I tillegg til å ivareta en kompleks logistikk, etablering av blå-grønne strukturer og forplasser med opphold på bakkeplan, ble det planlagt sosiale og uformelle møteplasser på takterrassene. Takflaten har fått funksjoner som takpark, tuftepark, dyrkningshager, utekjøkken og sitteplasser i tillegg til store areal avsatt til blågrønne løsninger.
Taket ble planlagt som habitat for humler og andre insekter gjennom bruk av blomstereng, sedum, lyng, busker, trær og humlekasser. I en større sammenheng vil den 15 400 m2 grønne takflaten være med på å tette hullet i den grønne korridoren som en gang strakk seg langs med Groruddalen. Logistikkbyggets nærmeste nabo er det nye boligområde på Vollebekk som har god utsikt til grøntarealene på taket. Vegetasjon i randsonen av tomten er bevart, derunder flere eksisterende trær med økologisk og estetisk verdi; bjørketrær, parklind og søyleosp. Den er supplert med nyplanting av hovedsakelig norske trær og busker som bygger videre på de blå-grønne strukturene i området.
Det ble tidlig lagt rammer for ombruk i prosjekteringssammenheng. Ved å kartlegge eksisterende bygningsmasse tidlig og før riving, er elementer fra tomten innarbeidet i det nye utomhusanlegget. Prosjektet gjenbruker deler av de gamle strukturene: gamle fasadeplater og terrazzoelementer fra trappene har blitt heller på uteplassen, sykkelstativet er bygget av konstruksjonsbjelker i stål. Disse stålbjelkene er også lagt i belegg som markering av parkeringsplasser, betongen fra vegger og gulv ble viktig fyllmasse for grunnarbeidene, og betongsøyler og -dragere har blitt terskler for oppbygging av regnbed. Støttemur i betongelementer og granittkantstein er ombrukt med samme funksjon.
Ombrukselementer i prosjektet brukes «as is» direkte i ny utforming, med minst mulig bearbeiding. Ved utførelse er noen elementer saget, kappet og tilpasset ny situasjon. Materialene ble lagret på egen tomt, og på nabotomten. Landskapselementene kan enkelt demonteres og ombrukes. Gjenbruk av eksisterende bygningsmasse kombinert med nye biotoper og solceller på taket, utstrakt bruk av permeable dekker, og samtidig tilrettelegging for trivsel, viser hvordan landskapsanlegg kan bidra til det grønne skiftet.
Foto: Nordic Office of Architecture / fotograf Camila Urrego
Foto: Nordic Office of Architecture / fotograf Camila Urrego